fbpx
תסמונת העין היבשה
תסמונת העין היבשה הינה אחת האבחנות הנפוצות שניתנות ע"י רופאי העיניים, ומהווה עלייה משמעותית בשנים האחרונות בקרב האוכלוסייה במדינת ישראל והעולם כולו
תסמונת העין היבשה יכולה להגיע למעלה מ-50% באנשים מעל גיל 70, בפרט במדינות בעלות אקלים חם כמדינת ישראל. עפ"י הערכות שכיחותה של עין יבשה בקרב נשים היינו 20%, ואצל גברים כ 16% מסך האוכלוסייה.
התסמונת מוגדרת כהפרעה הנגרמת משילוב של גורמים סביבתיים ותורשתיים, ומתאפיינת בתחושות של אי-נוחות, גרד ושריפה בעיניים, המלווים בדמעת מוגברת, טשטוש ראיה, ועם אפשרות לנזק במשטח הקדמי של העין. במקרי יובש קיצוני עלול להיווצר נזק לקרנית העין, אשר מלווים בתחושת כאב, טשטוש ראיה במרחק ובקריאה ולנזק מתמשך בתפקוד היומיומי.
גורמי הסיכון:
להופעה של תסמונת העין היבשה ניתן למצוא גיל מבוגר, עישון, צריכת קפאין, שימוש בעדשות מגע, עבודה ממושכת מול מחשב, שימוש בתרופות כנוגדי דיכאון, אנטי-היסטמינים וגלולות, דלקות פרקים, מחלת בלוטת התריס, סכרת, ומין- נשים, ניתוחים להסרת משקפיים, סביבת עבודה עם אוויר במגע ישיר על העיניים.
דרכי אבחון:
  1. בדיקה כמותית הנקראת שירמר. בדיקה זו נועדה לבדוק את קצב ייצור הדמעות, וזאת נעשה בעזרת הכנסת שני פסים של נייר מדידה לקצות העין, ובדיקת קצב ייצור הדמעות על פני זמן של 5 דקות.
  2. בדיקה איכותית הנקראת צביעת פלורסין, אשר תחת אור כחול במנורת סדק, יאפשר לזהות תאי אפיתל פגומים בקרנית, ואת קצב שבירת השכבה השומנית של הדמעות המגינה מפני אידוי.
התסמונת מוגדרת כהפרעה הנגרמת משילוב של גורמים סביבתיים ותורשתיים דרכי הטיפול:
  1. משקפי שמש- מניעת כניסת אבק וסינוור.
  2. למצמץ ככל האפשר- פעולה מכנית אשר מגבירה יצור וניקוז דמעות
  3. שתייה מרובה- שתייה מוגברת מעלה את קצב הפרשת נוזל הדמעות.
  4. תוסף מזון- אומגה 3 נמצא יעיל בהפחתת תחושת יובש בעיניים- מקורות טובים לאומגה -3 הינם: זרעי מרווה, אגוזי מלך, זרעי פשתן, שמן קנולה, תרד, ועוד.
  5. דמעות מלאכותיות ללא חומר משמר- הטיפות גורמות לתחושת רעננות של העיניים, ניתן לקחת אותן מס' רב של פעמים ביום אך משך פעולתן הוא קצר מאוד.
  6. בשנים האחרונות התווסף טיפול חדשני ביובש חמור בעזרת עדשות מגע מיני סקלראליות. אלו עדשות מגע מיוחדות הניתנות במצבים של קרנית לא סדירה, והן אוגרות בתוכן מאגר של דמעות הנמצא באופן קבוע בין העדשה למשטח הקרנית. מאגר זה משאיר את הקרנית רטובה באופן קבוע.

הצטרפו למועדון הלקוחות שלנו ללא עלות וקבלו עדכונים על מבצעים חדשים באתר ובחנות לפני כולם!

שם מלא
טלפון נייד
מייל